Paris, Frankrike Fondation Louis Vuitton Premiumbiljett
Från den 17 oktober 2024 till den 24 februari 2025 presenterar Fondation Louis Vuitton "Pop Forever, Tom Wesselmann &...", en utställning tillägnad Pop Art, en av 1960-talets stora konstnärliga rörelser, vars inflytande fortsätter att kännas över alla kontinenter och bland alla generationer. Utställningen är centrerad kring Tom Wesselmann (1931-2004) - en av rörelsens förgrundsgestalter - genom ett urval av 150 målningar och verk i olika material. Utställningen innehåller också 70 verk av 35 konstnärer från olika generationer och nationaliteter som delar en gemensam känsla för "pop" - från dess dadaistiska rötter till dess samtida manifestationer, och från 1920-talet till idag. Förutom verk av Tom Wesselmann omfattar utställningen verk av Derrick Adams, Ai Weiwei, Njideka Akunyili Crosby, Evelyne Axell, Thomas Bayrle, Frank Bowling, Rosalyn Drexler, Marcel Duchamp, Sylvie Fleury, Lauren Halsey, Richard Hamilton, David Hammons, Jann Haworth, Barkley L. Hendricks, Hannah Höch, Jasper Johns, KAWS, Kiki Kogelnik, Jeff Koons, Yayoi Kusama, Roy Lichtenstein, Marisol, Tomokazu Matsuyama, Claes Oldenburg, Meret Oppenheim, Eduardo Paolozzi, Robert Rauschenberg, Martial Raysse, James Rosenquist, Kurt Schwitters, Marjorie Strider, Do Ho Suh, Mickalene Thomas, Andy Warhol, Tadanori Yokoo... Bland de historiska ikonerna inom popkonsten som visas i denna utställning finns Andy Warhols berömda screentryck Shot Sage Blue Marilyn från 1964, som förevigar Marilyn Monroe i en explosion av starka och kontrasterande färger. Enligt utställningens gästkuratorer Dieter Buchhart och Anna Karina Hofbauer är "Pop Forever, Tom Wesselmann &..." mer än bara en retrospektiv utställning som sätter Tom Wesselmanns arbete i ett konsthistoriskt sammanhang och erbjuder fascinerande perspektiv på popkonsten i det förflutna, nuet och till och med framtiden. I slutet av 1950-talet fick popkonsten ett uppsving på båda sidor av Atlanten, i Nordamerika och Europa. Serietidningar, reklam, film, kändisar, livsmedelsindustrier och tabloider blev alla målningsobjekt. När de inte var målningar i sig själva var de fotografiska bilder som limmades eller reproducerades mekaniskt på duken. Popkonsten hyllar, med en viss tvetydighet, äktenskapet mellan konst och populärkultur, mellan museer och gallerier och kulturindustrin. Utan manifest och utan gränser betecknar popkonsten en estetik som sträcker sig långt utanför den konstnärliga sfären och som gäller än i dag. Det är svårt att säga när popkonsten börjar, och definitivt omöjligt att avsluta kapitlet om den. Det är denna premiss om en tidlös popkonst, "Pop Forever", som presenteras i en tvådelad utställning som samtidigt är en retrospektiv och en tematisk utställning. Tom Wesselmann är uppslukad av det intellektuella och estetiska klimat som rådde under den "pop"-epok som hans verk växte fram ur och som fortsätter att prägla det än idag. Eftersom öppettiderna kan ändras uppmanar vi dig att kontrollera öppettiderna på stiftelsens webbplats innan du reser.