Välkommen till hjälpcentret
Sök efter ett ämne
Du kan även söka efter ämne:
För att hjälpa dig att planera och få ut det mesta av din nästa resa, ger vi dig gärna några allmänna resmålstips och rekommendationer som:
- upplevelser du inte bör missa
- topprankade saker att göra
- hur mycket tid du behöver
- bästa tiden för besök
För utvalda städer kan du också hitta en utvald 48-timmars resplan med de mest ikoniska upplevelserna. Tillgängligheten för dessa resplaner kan bero på vilket språk du tittar på när du är på vår webbplats. Du kan komma åt denna information genom att söka efter en stad i sökfältet på webbplatsen.
Du kan bokmärka aktiviteter av särskilt intresse och spara dem i en önskelista. Klicka bara på hjärtikonen på aktivitetssidan. Du kan hämta dina önskelistor genom att klicka på hjärtikonen högst upp på vår hemsida.
När du anger din destination eller attraktion i sökfältet på vår webbplats ser du en lista med aktiviteter. Du kan sortera sökresultaten för att se våra bästa rekommendationer eller aktiviteter som är högst rankade av andra GetYourGuide-kunder.
På en aktivitetssida klickar du på platsfördelningen ovanför aktivitetsnamnet för mer information om att planera ditt besök, toppattraktioner och andra saker att göra på denna destination.
När du fyller i destinationen i sökfältet i vår app ser du rekommenderade aktiviteter och attraktioner på denna destination. Om du anger en attraktion ser du våra rekommendationer för denna attraktion såväl som andra rekommendationer i närheten.
Boka din aktivitet online och få din bokningsbekräftelse via e-post, tillsammans med en länk för att ladda ner GetYourGuide-appen. Så här gör du:
• Välj ett datum, antal och typ av deltagare och språk (om detta anges)
• Välj ett alternativ och starttid (om detta anges).
• Ange dina uppgifter
• Om din bokning är berättigad till en avbokningsuppgradering kan du lägga till detta i ditt köp. Se mer information i artikeln 'Avbokningsuppgradering'
• Välj en betalningsmetod och slutför köpet
För att hjälpa dig hitta den lämpligaste aktiviteten föreslår vi att du använder filter för att begränsa dina sökresultat. Du kan filtrera efter kategori (t.ex._ inträdesbiljetter, dagstur_), pris, språk, varaktighet och tjänster (t.ex. rullstolsanpasssat, privat rundtur, hotellupphämtning). Så här gör du:
• Ange din destination eller attraktion i sökfältet på vår hemsida
• Klicka på Sök
• Bläddra för att se filtren på vänster sida
• Öppna sektionen du är intresserad av
• Klicka i kryssrutan för att tillämpa filtret
Både webbplatsen och appen visar den aktuella tillgängligheten för alla våra aktiviteter. Välj antal deltagare och datum på webbplatsen och klicka sedan på "Visa tillgänglighet". I appen klickar du på "Boka nu" för att välja deltagare och ett datum.
Färgerna gör det enkelt att se vilka datum som finns tillgängliga. Alla datum markerade med grönt är tillgängliga och du kan boka aktiviteten för dessa datum. Om ett datum är markerat med grått betyder det att aktiviteten är fullbokad, inte äger rum eller inte är öppen för bokning på detta datum än.
För att få korrekt tillgänglighetsinformation är det viktigt att ange det exakta antalet personer du vill boka för. Tillgängligheten kan variera beroende på antalet deltagare du väljer.
Om olika tidsluckor erbjuds ser du vilka som är tillgängliga efter att ha valt ett grönt datum. Aktiviteter med öppettider istället för specifika tidsluckor är tillgängliga när som helst under de angivna tiderna.
Informationen om tillgänglighet uppdateras kontinuerligt av aktivitetsarrangörerna. Om ett datum ännu inte är öppet för bokning (t.ex. om du är ute efter att boka lång tid i förväg) rekommenderar vi att du tar en titt igen lite närmare datumet i fråga.
Observera att vi inte har väntelistor för våra aktiviteter, men tillgängligheten kan ändras även i sista minuten. Därför är det alltid värt att ta en titt på vår webbplats eller app för att kontrollera den senaste tillgänglighetsinformationen.
Beroende på aktivitet erbjuder vi olika priser baserat på åldersgrupper (t.ex. barn, student, vuxen, senior). Du kan se tillgängliga prissättningsalternativ när du väljer antal deltagare på en aktivitetssida. Du kan behöva klicka på "Visa mer" för att se hela listan. Vi kan inte erbjuda olika priser baserat på andra kriterium (t.ex. rabatter för funktionshindrade eller militärpersonal).
För vissa av våra aktiviteter kan specifika åldersgrupper delta gratis utan krav på biljett eller så måste du boka biljetten någon annanstans (på attraktionens webbplats eller på plats). Om så är fallet för den aktivitet du är intresserad av hittar du mer information när du väljer antal deltagare och/eller i "Bra att veta"-sektionen på aktivitetssidan.
"Från"-priset informerar dig om det bästa priset för en aktivitet. Det visar även om priset är per person eller för en grupp. Tänk på att "från"-priset kan bero på olika faktorer, t.ex. aktivitetsdatum eller valt alternativ. I sällsynta fall kan priset beräknas efter antalet deltagare i din grupp. Detta betyder att "Från"-priset endast gäller om du bokar aktiviteten för ett visst antal personer.
Tyvärr är det inte möjligt att skräddarsy en aktivitet. Vi kan endast erbjuda aktiviteten så som den beskrivs på vår webbplats eller app.
Om du har en specifik begäran, vänligen läs artikeln "Lämpliga aktiviteter" för mer information om hur du söker efter aktiviteter som uppfyller dina krav.
För att se vad som ingår i en aktivitet, gå till sektionen "Ingår" på aktivitetssidan. Det som ingår listas efter ett grönt kryss och sådant som inte ingår markeras med ett rött kryss. Sådant som ofta ingår/inte ingår: mat och dryck, inträdesbiljetter, guide, transport etc. Vad som ingår kan bero på det bokade alternativet.
För att ta reda på mer om aktivitetens resplan (t.ex. vilka stopp som ingår), kontrollera sektionen "Beskrivning".
Om du inte hittar informationen du behöver och redan har bokat aktiviteten, kontakta aktivitetsarrangören. Du hittar deras kontaktuppgifter i din bokningsbekräftelse.
Du kan se en aktivitets varaktighet under "Om aktiviteten" på aktivitetssidan. Varaktighet anger hur länge en aktivitet varar (inklusive restid, om tillämpligt).
Längden anges för aktiviteter som har fasta start- och sluttider (t.ex. guidade turer och dagsturer). Aktiviteter utan fasta start- och sluttider (t.ex. stadskort, hop-on hop-off-turer eller tidsbestämda inträdesbiljetter) visar istället en giltighetstid. För tidsbestämda inträdesbiljetter, kontrollera avsnittet "Viktig information" (före bokning) eller din biljett/voucher (efter bokning) för information om eventuell flexibilitet rörande inträdestiden.
För att se starttid eller öppettider, välj ett datum och klicka på "Visa tillgänglighet". Om du redan har bokat din aktivitet kan du även hitta denna information på din voucher.
För att se en aktivitets regler och restriktioner, gå till följande avsnitt på aktivitetssidan:
- Bra att ta med: saker som rekommenderas eller är obligatoriska att ta med till aktiviteten.
- Inte tillåtet: föremål som du inte får ha med dig under aktiviteten och/eller kläder eller uppföranden som inte är tillåtna.
- Inte lämplig för: personer som inte bör delta i denna aktivitet (t.ex. personer över eller under en viss ålder, gravida personer, personer med nedsatt hälsa etc.). Av tillgänglighets- eller säkerhetsskäl eller på grund av dess innehåll kan en aktivitet ibland inte vara lämplig för alla.
- Om denna aktivitet: Är aktiviteten tillgänglig för rullstolsanvändare? Om den är det ser du en ikon för "rullstolsanpassad".Om denna ikon saknas är aktiviteten inte tillgänglig för rullstolsanvändare.
Eventuell ytterligare information hittar du i sektionen "Viktig information".
Om du inte hittar informationen du behöver och redan har bokat aktiviteten, kontakta aktivitetsarrangören. Du hittar deras kontaktuppgifter i din bokningsbekräftelse.
Du hittar beskrivningen av resplanen och hållplatserna längs rutten på aktivitetssidan under sektionen "Beskrivning". Om du är på vår webbplats, klicka "Läs mer" för att se hela texten. Om du använder vår app klickar du på "Läs hela beskrivningen" för att se denna information.
Det är inte möjligt att personanpassa en resplan.
Covid-19 – allmänna resebegränsningar:
Eftersom lokala hälso- och inträdeskrav ofta ändras rekommenderar vi att du kontrollerar officiella bestämmelser på myndigheternas webbplats(er) för din destination för senaste info om: nedstängning, vaccin, karantänregler, PCR-test etc.
Aktivitetsspecifika covid-19-åtgärder:
Om du redan har bokat aktiviteten kan du se aktivitetsspecifik covid-19-information på din voucher.
Om du inte kan hitta den information du behöver och redan har bokat aktiviteten, kontakta aktivitetsarrangören för lokal information om restriktioner. Du kan även hitta deras kontaktuppgifter på din voucher.
För att ta reda på om andra personer kommer att delta i aktiviteten, kontrollera om den är privat eller offentlig.
När du anger din destination eller attraktion i sökfältet på vår webbplats ser du en lista med aktiviteter. Om en aktivitet är märkt "Privat rundtur" eller "Privat grupp" kommer inga andra personer att delta. Du hittar även info om aktiviteten är för en privat grupp på aktivitetssidan under "Om denna aktivitet".
Aktiviteter kan även erbjudas som både privata och offentliga turer beroende på vilket alternativ som är bokat. I detta fall kommer sektionen "Om denna aktivitet" visa "Privat grupp tillgänglig". Oavsett om du bokar på vår webbplats eller app, ser du vilket alternativ som erbjuds som en privat rundtur i början av bokningsprocessen.
En del aktivitetsarrangörer anger den möjliga gruppstorleken för en delad rundtur. Vid tillgänglighet finns denna information i sektionen "Om aktiviteten" på aktivitetssidan eller när du väljer ett rundtursalternativ.
Om du inte hittar informationen du behöver och redan har bokat aktiviteten, kontakta aktivitetsarrangören. Du hittar deras kontaktuppgifter på din voucher.
För att se om du kan ta med ditt husdjur (t.ex. hund) på aktiviteten, se avsnittet "Inte tillåtet" och/eller "Bra att veta"-sektionen på aktivitetssidan.
Om ingen husdjurspolicy anges på vår webbplats/app och du redan har bokat aktiviteten, kontakta aktivitetsarrangören. Du hittar deras kontaktuppgifter i din bokningsbekräftelse.
För att se om mat och/eller dryck ingår i din aktivitet, kontrollera avsnittet "Ingår" på aktivitetssidan. Ytterligare information om alla ämnen som nämns ovan hittar du även i sektionen "Viktig information". För vissa aktiviteter är lunch eller middag tilläggsalternativ och kan väljas antingen som tillval innan aktiviteten läggs till i kundvagnen eller som tillägg i kassan.
Om du vill specificera kostkrav (vegetariskt, veganskt, glutenfritt, etc.) och inte blev ombedd att göra det under bokningsprocessen eller behöver ytterligare information, kontakta aktivitetsarrangören. Du hittar deras kontaktuppgifter i din bokningsbekräftelse.
Du kommer att få en GetYourGuide-märkt PDF-voucher när din bokning har bekräftats. För vissa attraktioner skickar vi aktivitetsarrangörens biljett i stället för en GetYourGuide-voucher (se mer information om biljetter i artikeln "Biljettaktivering och giltighet").
Vouchern innehåller din bokningsinformation, huvudresenärens namn och annan viktig information som: upphämtning eller mötesplats, giltighetstid, vad du ska ta med till din aktivitet och din aktivitets avbokningsregler. Du hittar även den PIN-kod du behöver för att avboka eller boka om din bokning. Både aktivitetsarrangörens och GetYourGuides kontaktuppgifter finns listade på vouchern om du behöver hjälp med din bokning.
De flesta aktivitetsarrangörer accepterar både mobil- och utskrivna vouchrar.
Om en aktivitetsarrangör endast accepterar utskrivna vouchrar visas ikonen "Utskriven voucher krävs" i avsnittet "Om aktiviteten" på aktivitetssidan.
Om du redan har bokat aktiviteten och utskriven voucher krävs hittar du informationen på din voucher.
De flesta av våra aktiviteter erbjuder omedelbar bekräftelse. Vouchern skickas automatiskt från do-not-reply@getyourguide.com direkt efter köpet. Dubbelkolla din skräppostmapp, eftersom vår e-post kan hamna där. Om du har skapat ett GetYourGuide-konto kan du även komma åt din voucher via bokningsöversikten.
Vissa bokningar måste bekräftas av aktivitetsarrangören. I sådana fall får du din voucher inom 48 timmar efter köpet. I sektionen "Om aktiviteten" på aktivitetssidan kan du se om din valda aktivitet inte erbjuder omedelbar bekräftelse.
För att få din mobilvoucher, tryck på fliken "Bokningar" längst ned på din appskärm. Klicka på "Kan du inte hitta din bokning?", ange din e-postadress och tryck på "Skicka kod". Vi skickar dig en verifieringskod via e-post som du kan använda för att se din bokning och mobilvoucher i appen.
Om din bokning gjordes med en felaktig e-postadress eller om du av någon annan anledning inte kan komma åt din voucher kan du nå oss via kontaktformuläret nedan. För brådskande förfrågningar är du varmt välkommen att ringa eller chatta med oss. Du hittar våra kontaktuppgifter längst ner på denna sida.
För vissa aktiviteter måste GetYourGuide-vouchern bytas ut mot en biljett innan du påbörjar din aktivitet.
Om din aktivitet kräver att du löser in din voucher mot biljett kan du hitta mer information på själva vouchern. Överst på vouchern står det "Detta är inte en biljett". Vouchern måste bytas ut mot biljett innan du påbörjar din aktivitet." Ytterligare information finns i avsnitten "Mötesplats" och "Viktig information" på din voucher.
Om du inte har bokat än, gå till sektionen "Om aktiviteten" på aktivitetssidan. Om inlösning av voucher krävs ser du i avsnittet "E-voucher" där du ser om vouchern måste lösas in mot biljett. Mer information om hur detta fungerar finns i sektionen "Mötesplats" som du hittar genom att scrolla ner på sidan.
När din bokning är bekräftad skickar vi vanligtvis en GetYourGuide-voucher till dig via e-post (för mer information om vouchern, se artikeln "Bokningsbekräftelse och voucher"). För vissa attraktioner skickar vi däremot biljetten från aktivitetsarrangören direkt till dig via e-post.
För att kontrollera en biljetts giltighetsinformation innan du bokar, gå till sektionen "Om biljetten" på aktivitetssidan. Mer information om var du kan aktivera din biljett finns i mötesplatsbeskrivningen. Du kan också hitta ytterligare information i "Bra att veta"-sektionen.
När du har bokat en aktivitet kan du också hitta denna information i bokningsöversikten som vi har skickat till dig via e-post.
Före köpet
Du hittar information om mötesplatsen på aktivitetens sida under avsnittet "Mötesplats".
Redan bokat
Adressen för mötesplatsen hittar du på vouchern i sektionen "Mötesplats"
Om något är oklart är det snabbaste sättet att få ett svar att kontakta aktivitetsarrangören. Du hittar deras kontaktuppgifter på din voucher. Vi kan även kontakta aktivitetsarrangören åt dig, men tänk på att det tar längre tid.
Du kan ange din adress för upphämtning när du bokar en aktivitet. I kassan ber vi dig välja din upphämtningsplats. Om upphämtning inte erbjuds från din valda plats ser du en lista över närliggande alternativ som du kan välja mellan.
Du kan också ange denna information efter slutförd bokning. Om du väljer att ange din upphämtningsplats vid ett senare tillfälle skickar vi ett påminnelsemejl med en länk till din bokningssida, där du kan uppdatera din upphämtningsadress.
Kontakta aktivitetsarrangören direkt om du har frågor angående upphämtning. Du hittar deras kontaktuppgifter på din voucher.
För att kontrollera en aktivitets upphämtningsalternativ innan du bokar, gå till sektionen "Om aktiviteten" på aktivitetssidan. Om aktivitetsarrangören erbjuder upphämtningstjänst ser du en "Upphämtning ingår"-ikon och upphämtningsområdet. Om ikonen saknas har aktiviteten en mötesplats (info om detta hittar du längst ner på aktivitetssidan) och upphämtning från enskilda platser erbjuds inte.
Om du redan har bokat aktiviteten kan du hitta info om upphämtning på din voucher. Här ser du om aktivitetsarrangören hämtar dig vid aktivitetens starttid eller om de kommer att kontakta dig för att informera om hämtningstid.
Du kan se en aktivitets mötesplats, hämtnings- eller avlämningsadress på aktivitetssidan. Observera att ingen av dessa kan ändras innan du bokar.
Om du redan har bokat en aktivitet kan du kontakta aktivitetsleverantören direkt. Du hittar deras kontaktuppgifter på din voucher.
Att byta en mötesplats, upphämtnings- eller avlämningsadress är upp till aktivitetsarrangören och kan därför inte garanteras. Om partnern godkänner din begäran kommer denna ändring däremot inte att återspeglas i din voucher eller bokningsöversikten.
Om du kommer för sent till mötesplatsen eller upphämtningsplatsen, ring aktivitetsarrangören. Du hittar deras telefonnummer på din voucher.
Om aktivitetsarrangören inte svarar kan du kontakta oss via telefon eller chatt. Du hittar våra kontaktuppgifter längst ner på denna sida.
Kontrollera först mötesplatsinformation på din voucher. Om du använder vår app trycker du på "Hitta mötesplats". Genom att klicka "Få vägbeskrivning" öppnas Google Maps med vägbeskrivningen till din mötesplats.
Om du fortfarande inte hittar mötesplatsen kan du ringa aktivitetsarrangören. Du hittar deras telefonnummer på din voucher. Om du använder appen klickar du på "Hitta mötesplats" och sedan "Kan du inte hitta mötesplatsen?" Välj "Ring din aktivitetsarrangör".
Om aktivitetsarrangören inte svarar kan du kontakta oss via telefon eller chatt. Du hittar våra kontaktuppgifter längst ner på denna sida.
Kontrollera att du är vid korrekt mötes- eller upphämtningsplats vid rätt tid. Du bör också kontrollera telefonnumret och e-postadressen du angav när du bokade för att se om aktivitetsarrangören har försökt kontakta dig.
Eftersom din guide eller chaufför inte alltid bär kläder som är GetYourGuide-märkta ska du även hålla utkik efter aktivitetsarrangörens namn. Uppgifterna hittar du på din voucher. Om du använder vår app klickar du på "Bokningsinformation" och skrollar ner till "Aktivitetsarrangören".
Om du fortfarande inte kan hitta din guide eller chaufför ska du ringa aktivitetsarrangören. Telefonnumret hittar du under aktivitetsarrangörens namn på din voucher eller i sektionen "Om aktivitetsarrangören" i appen.
Om aktivitetsarrangören inte svarar kan du kontakta oss via telefon eller chatt. Du hittar våra kontaktuppgifter längst ner på denna sida.
Om din aktivitet inkluderar souvenirer (t.ex. foton eller videor) som du köpt på plats men inte fått ännu, eller om du tappade bort något under aktiviteten, rekommenderar vi att kontakta aktivitetsarrangören. Du hittar deras kontaktuppgifter på din voucher.
Du kan omedelbart ändra datum och/eller tid för en bokning genom att lägga till din bokningsreferens och PIN-kod i verktyget nedan. Du hittar uppgifterna på din voucher.
Det är däremot inte alla bokningar som kan ombokas. Se din voucher för mer information.
För att lägga till fler deltagare måste du göra en ny bokning för dessa personer. Vi kan inte lägga till deltagare i en befintlig bokning åt dig, eftersom dina betalningsuppgifter är krypterade under bokningsprocessen på grund av säkerhetsskäl.
Alternativt kan du avboka din bokning och boka om korrekt antal deltagare. Innan du avbokar bör du kontrollera bokningens avbokningsregler och att din valda aktivitet är tillgänglig för det nya antalet deltagare.
Om du vill ta bort deltagare från din bokning kan du använda verktyget nedan där du fyller i din bokningsreferens och PIN. Dessa uppgifter hittar du i e-postmeddelandet med bokningsbekräftelsen.
Tänk på att kontrollera din aktivitets avbokningsregler. Vissa bokningar kräver också ett minsta antal deltagare vilket betyder att aktiviteten kanske inte kan genomföras med ett lägre antal deltagare.
För vissa bokningar behöver aktivitetsarrangören information från dig före din ankomst. Det kan handla om kostbehov, ålder eller en hotelladress.
Kontakta aktivitetsarrangören direkt om du behöver uppdatera deltagarinformation. Du hittar deras kontaktuppgifter på din voucher.
För att ändra typ av aktivitet eller tillägg (t.ex lägga till audioguide eller köföreträde) måste du avboka och omboka aktiviteten.
Innan du påbörjar den här processen bör du kontrollera din aktuella boknings avbokningspolicy. Informationen hittar du i din bokningsbekräftelse.
När din bokning har bekräftats kan du kontakta aktivitetsarrangören direkt via telefon eller e-post. Du hittar deras kontaktuppgifter på din voucher.
Både din och aktivitetsarrangörens e-postadress anonymiseras och e-postmeddelandena levereras via tillfälliga e-postadresser. Det betyder att du kan använda din vanliga e-postleverantör för att skicka och ta emot meddelanden från aktivitetsarrangören utan att arrangören ser din personliga e-postadress. All kommunikation till och från de tillfälliga e-postadresserna kommer att sparas så att vi kan hjälpa dig om det uppstår ett missförstånd eller oenighet.
Observera att aktivitetsarrangörens tillfälliga e-postadress upphör att gälla 7 dagar efter din aktivitet. Om du fortfarande behöver hjälp kan du kontakta oss. Du hittar våra kontaktuppgifter längst ner på denna sida.
Omdömen är ett bra sätt att ge feedback till aktivitetsarrangörerna och hjälper andra resenärer att välja oförglömliga upplevelser.
Omdömen bör spegla din upplevelse under en aktivitet. De bör inte utvärdera GetYourGuides bokningsprocess eller tjänst.
Vi skickar ett e-postmeddelande med en länk för att skicka in omdöme dagen efter din aktivitet.
För att avboka din bokning inom avbokningsfristen, använd verktyget nedan genom att lägga till din bokningsreferens och PIN-kod. Du hittar dem på din voucher.
Du kommer att få återbetalningen direkt via samma betalningsmetod som du använde för bokningen. Det tar minst 3-5 bankdagar innan beloppet syns på ditt kort/konto.
I sällsynta fall blir aktivitetsarrangören tvungen att avboka din bokning. I sådana fall gör vi vårt bästa för att erbjuda ett alternativt datum eller aktivitet. Om inget alternativ är tillgängligt eller passar dig, avbokar och återbetalar vi självfallet din bokning.
Om du har fått en återbetalningsbekräftelse via e-post återbetalas beloppet för bokningen automatiskt till samma betalningsmetod som du använde för att boka aktiviteten. Du bör se beloppet på ditt konto inom 3–5 bankdagar.
Om aktivitetsarrangören informerade dig direkt angående den inställda aktiviteten och du inte har fått ett e-postmeddelande från oss som bekräftar avbokningen, kontakta oss via formuläret nedan.
Om du avbokar en bokning bekräftar vi din avbokning via e-post. Kontrollera din skräppost om du inte får en bekräftelse på en gång. Du kan också kontrollera din bokningsstatus i din bokningsöversikt eller i Bokningar på ditt GetYourGuide-konto (om du har registrerat dig). I appen klickar du på "Historik" i det högra hörnet längst upp på "Bokningar".
Om du avbokade din bokning inom avbokningsfristen återbetalas beloppet för bokningen automatiskt till samma betalningsmetod som du använde för att boka aktiviteten. Du bör se beloppet på ditt konto inom 3–5 bankdagar.
I samarbete med vår försäkringsgivare Companjon erbjuder vi två olika avbokningsalternativ som ger dig större flexibilitet om du behöver avboka. Avbokningsuppgraderingar ger dig möjlighet att avboka en bokning oavsett anledning under nämnda boknings täckningsperiod i utbyte mot ett utbetalningsbelopp.
När du bokar en aktivitet bestäms den tillgängliga avbokningsuppgraderingen av aktivitetens avbokningsregler. Detta uppgraderingsalternativ och täckningsperioden kommer att presenteras i kassan innan du köper och kommer att anges under rubriken Medlemskapsdetaljer i ditt medlemscertifikat efter att du har genomfört köpet. Om aktiviteten till exempel inte kan återbetalas kan du välja att inkludera Avbokningsuppgradering, som gör att du kan avboka upp till 24 timmar innan aktiviteten börjar, vilket garanterar en fullständig återbetalning, inklusive både bokningens värde och uppgraderingskostnaden.
Observera att möjligheten att lägga till en avbokningsuppgradering endast är öppen för personer som befinner sig inom Europeiska ekonomiska samarbetsområdet (EES) vid bokningstillfället. Denna uppgradering erbjuds om din bokning uppfyller de kriterier som anges i de allmänna villkoren. Kom ihåg att du endast kan köpa uppgraderingen i kassan när du gör din bokning.
Du kan läsa användarvillkoren här:
Om du har köpt en Avbokningsuppgradering före den 18 september 2023, se de dokument som bifogats e-postmeddelandet med din bokningsbekräftelse.
Om du behöver avboka din bokning hittar du mer information i artikeln 'Avboka bokningen'.
Om du vill behålla din bokning men avboka avbokningsuppgraderingen måste du avboka bokningen och boka om aktiviteten utan att lägga till uppgraderingen.
Kontakta oss om du behöver ta bort en eller flera deltagare. Du hittar våra kontaktuppgifter längst ner på denna sida.
De flesta av våra aktiviteter erbjuder gratis avbokning upp till 24 timmar innan aktivitetens start. Detta betyder att du kan avboka upp till 24 timmar innan aktiviteten börjar för en hel återbetalning.
Du hittar mer information om din boknings avbokningspolicy på din voucher. Din bokning är antingen helt återbetalningsbar, delvis återbetalningsbar eller inte återbetalningsbar beroende på aktivitetsarrangörens policy. Alla bokningar som kan avbokas visar en tidsfrist för avbokning på vouchern.
Eftersom GetYourGuide är en nätbokningsplattform måste hela boknings- och betalningsprocessen ske på vår webbplats eller app. Du kan välja mellan ett antal betalningsmetoder:
- Kredit- eller betalkort (VISA, mastercard, maestro, American Express, JCB, Discover och Bancontact)
- PayPal
- Google Pay
- Apple Pay
- Klarna
- Sofort
- iDEAL
- Boka nu, betala senare
De tillgängliga betalningsalternativen kan bero på din valda valuta eller land. Du kan se alla betalningsmetoder som står till ditt förfogande under bokningsprocessen.
Med "Boka nu, betala senare" kan du boka din aktivitet på direkten och betala när det passar dig bäst.
Så snart du har gjort en bokning skickar vi en bokningsbekräftelse via e-post till dig. Du kan sedan betala när som helst upp till 72 timmar innan aktiviteten börjar, då ditt kreditkort debiteras automatiskt. Om du bokar flera aktiviteter samtidigt debiteras du på en och samma gång för allihop 72 timmar innan den första aktiviteten börjar. När betalningen är gjord får du ett nytt e-postmeddelande med dina vouchrar.
Observera att aktiviteterna måste bokas minst 72 timmar i förväg och att presentkoder inte kan lösas in när du väljer denna betalningsmetod. Dessutom måste aktiviteten erbjuda gratis avbokning och omedelbar bekräftelse. Du kan se om en aktivitet erbjuder "Boka nu, betala senare" i avsnittet "Om aktiviteten" på aktivitetssidan.
Du kan ange present- och kampanjkoder i kassan. När du har lagt till dina personuppgifter ser du din "Orderöversikt" på höger sida. Längst ner, precis ovanför "Delsumma", hittar du en länk som säger: "Ange present- eller kampanjkod." Klicka på länken och ange din 12-siffriga kod. Klicka sedan på "Lös in."
Om problem uppstår när du fyller i dina personliga uppgifter (namn, e-post, telefon), försök med följande:
- dubbelkolla att du har angett alla dina personliga uppgifter korrekt och försök gå vidare till nästa steg igen
- försök att använda en annan webbläsare och/eller byt till GetYourGuides mobilapp
- lägg till den aktivitet du vill boka i önskelistan och försök igen senare
Om problemet uppstår efter att du har angett dina betalningsuppgifter hittar du mer info i artikeln "Jag kan inte skicka in mina betalningsuppgifter. Vad gör jag nu?"
Om du upplever problem när du anger dina betalningsuppgifter(namn på kort, kortnummer osv.), försök med följande:
dubbelkolla att du har angett alla dina betalningsuppgifter korrekt och försök att betala igen
försök en annan webbläsare och/eller byt till GetYourGuide-mobilappen
välj en annan betalningsmetod
lägg till aktiviteten på din önskelista och försök igen senare
om du försöker betala med kort: se till att ditt kort är auktoriserat för både online- och internationella köp. - Du kan kontrollera detta antingen i dina nätbanksinställningar eller genom att kontakta din bank direkt. Kontrollera också att din bank inte blockerar betalningen på grund av andra betalningssäkerhetsregler.
Om du har problem efter att ha angett dina personuppgifter se mer info i artikeln "Jag kan inte skicka in mina personuppgifter. Vad gör jag nu?"
Om du avbokar din bokning inom avbokningsfristen återbetalas beloppet för bokningen automatiskt till samma betalningsmetod som du använde för att boka aktiviteten. Du bör se beloppet på ditt konto inom 3–5 bankdagar.
Om din bokning inte går som planerat eller om du är missnöjd med upplevelsen och vill begära återbetalning ska du använda formuläret nedan där du anger orsaken till din återbetalningsförfrågan. Återbetalningsbegäran utvärderas från fall till fall.
Om aktivitetsarrangören måste ställa in din bokning har du alltid rätt till full återbetalning. Om du avbokar din bokning inom avbokningsfristen återbetalas beloppet för bokningen automatiskt till samma betalningsmetod som du använde för att boka aktiviteten. Du bör se beloppet på ditt konto inom 3–5 bankdagar.
Om aktivitetsarrangören informerade dig direkt angående den inställda aktiviteten och du inte har fått ett e-postmeddelande från oss som bekräftar avbokningen, kontakta oss via formuläret nedan.
Behandlingstiden för din återbetalning beror på vilken betalningsmetod och valuta du använde.
För att se statusen för din återbetalning kan du använda verktyget nedan genom att ange din bokningsreferens och PIN-kod. För de flesta betalningsmetoder ser du ett referensnummer i avsnittet "Behandlade kontantåterbetalningar", som din betalningsleverantör kan använda för att spåra återbetalningen.
Se till att du kontrollerar samma betalningsmetod som du använde när du bokade. Om du inte kan hitta din återbetalning kan du kontakta oss via formuläret nedan.
Med vår prismatchning ser vi till att du aldrig betalar mer än det bästa priset online. Prismatchning gäller bara när samma aktivitet erbjuds med exakt samma villkor: dvs. plats, deltagare, tillgänglighet och vad som ingår.
Du kan använda vårt kontaktformulär för att skicka en länk till webbplatsen som erbjuder din aktivitet till ett lägre pris. Vi kontrollerar om aktiviteten överensstämmer med våra villkor och utfärdar en återbetalning av prisskillnaden om så är fallet. Se till att priset, aktivitetens titel och aktivitetsarrangörens namn framgår.
Vår prismatchning inkluderar inte rabatter du erbjuds på andra webbplatser.
GetYourGuide-presentkort kan köpas på vår webbplats. Du kan enkelt välja belopp. För att ändra valutan som presentkortet utfärdas i klickar du bara på valutasymbolen högst upp på sidan. Du har också möjlighet att lämna ett personligt meddelande till mottagaren.
Våra presentkort skickas via e-post och är utskrivbara. Mottagaren kan sedan använda koden som anges på presentkortet för att boka en eller flera valfria upplevelser.
Presentkort är giltiga i 3 år från inköpsdatum.
Du kan kontrollera din presentkods värde och giltighetsdatum genom att använda verktyget nedan. Förlängning av giltigheten är möjlig för presentkoder som löper ut om mindre än sex månader.
Det går inte att förlänga giltigheten för presentkoder utfärdade för företagsförmåner.
Du kan avprenumerera från våra marknadsföringsmejl genom att klicka "Avprenumerera" längst ner i mejlet eller genom att uppdatera dina kontoinställningar genom att följa instruktionerna nedan:
- Logga in på ditt konto som du hittar längst upp till höger.
- Välj "Inställningar"
- Välj "Aviseringar" om du använder en dator eller klicka på brevikonen om du använder webbläsare för mobil.
- Skrolla ner till sektionen "Omdömen", "Rekommendationer" och "Restips och erbjudanden" och klicka på knappen bredvid "E-post" för att aktivera alternativet av.
- Välj "Spara" för att avprenumerera.
Obs: Det går inte att avprenumerera från kundrelaterade meddelanden. GetYourGuide använder fortsatt dina kontaktuppgifter för att skicka bekräftelsemejl och viktiga uppdateringar om dina bokningar osv.
Om du inte lyckas avprenumerera på ovanstående sätt eller fortsätter att få marknadsföringsmejl efter att du har avslutat prenumerationen, kontakta oss genom att använda formuläret nedan:
Du kan när som helst radera ditt GetYourGuide-konto och dina personuppgifter.
Skicka en begäran om radering av data med hjälp av kontaktformuläret nedan:
GetYourGuide är en digital marknadsplats där du kan boka guidade turer, upplevelser, utflykter och en mängd andra saker att göra på ditt nästa semester- eller helgäventyr. Vi samarbetar med utvalda aktivitetsarrangörer över hela världen. Det är aktivitetsarrangörerna som erbjuder aktiviteterna.
Du kan boka din aktivitet online på vår webbplats eller i vår app. Vouchern skickas till dig via e-post.
Vi erbjuder en mängd oförglömliga reseupplevelser. Du kan välja mellan inträdesbiljetter, transfer, stadskort, guidade turer, hop-on hop-off-turer, vattenaktiviteter, dagsutflykter och flerdagsturer på tusentals destinationer runt om i världen.
Vi erbjuder inte resepaket, flygresor eller hjälp med visum. Boende får endast tillhandahållas som en del av flerdagarsaktiviteter.
Är du en researrangör eller organisatör? Kontakta oss via vår dedikerade hjälpsida.