- Utforska
- Sevärdheter
- Saker att göra
- Toppsevärdheter
- Nordamerika
- Europa
- Mellanöstern & Afrika
- Central- & Sydamerika
- Asien
- Australien & Stillahavsområdet
- Bästa upplevelserna
- Nordamerika
- Europa
- Mellanöstern & Afrika
- Central- & Sydamerika
- Asien
- Australien & Stillahavsområdet
Välkommen till hjälpcentret
Sök efter ett ämne
Du kan även söka efter ämne:
För att hjälpa dig att planera och få ut det mesta av din nästa resa, ger vi dig gärna några allmänna resmålstips och rekommendationer som:
- upplevelser du inte bör missa
- topprankade saker att göra
- hur mycket tid du behöver
- bästa tiden för besök
För utvalda städer kan du också hitta en utvald 48-timmars resplan med de mest ikoniska upplevelserna. Tillgängligheten för dessa resplaner kan bero på vilket språk du tittar på när du är på vår webbplats. Du kan komma åt denna information genom att söka efter en stad i sökfältet på webbplatsen.
Du kan bokmärka aktiviteter av särskilt intresse och spara dem i en önskelista. Klicka bara på hjärtikonen på aktivitetssidan. Du kan hämta dina önskelistor genom att klicka på hjärtikonen högst upp på vår hemsida.
Genom att använda GetYourGuides webbplats
När du anger din destination eller attraktion i sökfältet på vår webbplats ser du en lista med aktiviteter. Du kan sortera sökresultaten för att se våra bästa rekommendationer eller aktiviteter som är högst rankade av andra GetYourGuide-kunder.
På en aktivitetssida klickar du på platsfördelningen ovanför aktivitetsnamnet för mer information om att planera ditt besök, toppattraktioner och andra saker att göra på denna destination. Det ser ut så här:
Genom att använda GetYourGuide-appen
När du fyller i destinationen i sökfältet i vår app ser du rekommenderade aktiviteter och attraktioner på denna destination. Om du anger en attraktion ser du våra rekommendationer för denna attraktion och andra rekommendationer i närheten.
Du kan boka din aktivitet online eller i GetYourGuide-appen. Bokningsbekräftelsen skickas till dig via e-post. Så här gör du:
- Hitta en aktivitet, välj ett datum, antal och typ av deltagare och språk (om detta anges)
- Välj ett alternativ och starttid (om detta anges)
- Ange dina personliga uppgifter
- Om din bokning är berättigad till en avbokningsuppgradering kan du lägga till detta i ditt köp - se mer information i artikeln 'Avbokningsuppgradering' på denna sida
- Välj en betalningsmetod och slutför köpet
För att hjälpa dig hitta den lämpligaste aktiviteten föreslår vi att du använder filter för att begränsa dina sökresultat. Du kan filtrera efter tid på dagen, specifika destinationer, intressen (t.ex. nattliv, mat), kategori (t.ex. entrébiljetter, dagsutflykt), pris, språk, varaktighet, tjänster (t.ex. rullstolsanpassning, privat rundtur, hotellhämtning), avreseort och GetYourGuides kundbetyg. Så här gör du:
- Ange din destination eller attraktion i sökfältet på vår hemsida
- Klicka på Sök
- Bläddra ner till Alla aktiviteter avsnitt och du hittar filtren på höger sida
- Välj de filter du är intresserad av
- Klicka på "Visa resultat" för att använda de valda filtren
Vår webbplats och vår app är båda alltid uppdaterade med den aktuella tillgängligheten för alla aktiviteter. Följ dessa anvisningar för att se om en aktivitet är tillgänglig för önskat datum, tid och antal deltagare:
På webbplatsen: Välj antal deltagare samt datum och klicka sedan på "Visa tillgänglighet".
I GetYourGuide-appen: Klicka på "Kontrollera tillgänglighet" för att välja deltagare och ett datum.
Alla datum markerade med grönt är tillgängliga och du kan boka aktiviteten för dessa datum. Om ett datum är markerat med grått betyder det att aktiviteten är fullbokad, inte äger rum eller inte är öppen för bokning på detta datum än.
För att få korrekt tillgänglighetsinformation är det viktigt att ange det exakta antalet personer du vill boka för. Tillgängligheten kan variera beroende på antalet deltagare du väljer.
Om olika tidsluckor erbjuds ser du vilka som är tillgängliga efter att ha valt ett grönt datum. Aktiviteter med öppettider istället för specifika tidsluckor är tillgängliga när som helst under de angivna tiderna.
Tillgängligheten för varje aktivitet uppdateras kontinuerligt av aktivitetsarrangörerna. Om ett datum ännu inte är öppet för bokning (t.ex. om du vill boka långt i förväg), kontrollera igen närmare ditt önskade datum.
Observera att vi inte har väntelistor för våra aktiviteter, men tillgängligheten kan ändras även i sista minuten. Det ät därmed alltid värt att ta en titt på vår webbplats eller app för att kontrollera den senaste tillgängligheten.
Beroende på aktivitet erbjuder vi olika priser baserat på åldersgrupper (t.ex. barn, student, vuxen, senior). Du kan se tillgängliga prissättningsalternativ när du väljer antal deltagare på en aktivitetssida. Du kan behöva använda nedrullningspilen för att se hela listan.
Vi kan för närvarande inte erbjuda olika priser baserat på andra kriterium (t.ex. rabatter för funktionshindrade eller militärpersonal).
För vissa av våra aktiviteter kan specifika åldersgrupper delta gratis utan krav på biljett eller så måste du boka biljetten någon annanstans (på attraktionens webbplats eller på plats). Om så är fallet för den aktivitet du är intresserad av hittar du mer information när du väljer antal deltagare och/eller i "Viktig information"-sektionen på aktivitetssidan.
"Från"-priset informerar dig om det bästa priset för en aktivitet. Det visar även om priset är per person eller för en grupp. Tänk på att "Från"-priset kan bero på olika faktorer, t.ex. aktivitetsdatum eller valt alternativ. I sällsynta fall kan priset beräknas efter antalet deltagare i din grupp. Detta betyder att "Från"-priset endast gäller om du bokar aktiviteten för ett visst antal personer.
Tyvärr är det inte möjligt att skräddarsy en aktivitet. Vi kan endast erbjuda aktiviteten så som den beskrivs på vår webbplats eller app.
Om du har en specifik begäran, läs artikeln "Lämpliga aktiviteter" för mer information om hur du söker efter aktiviteter som uppfyller dina krav.
När du planerar din upplevelse med GetYourGuide är det viktigt att förstå exakt vad som är och inte är inkluderat i din bokning för att säkerställa att den uppfyller dina förväntningar. Du kan enkelt hitta denna information så här:
Vad ingår i din aktivitet?
För att se detaljerna om vad som ingår i din aktivitet, besök aktivitetens sida på vår webbplats eller app. Leta efter avsnittet märkt "Ingår". Artiklar som ingår är markerade med en grön bock. Detta täcker vanligtvis saker som:
- Mat och dryck: Tillhandahålls måltider eller drycker?
- Inträdesbiljetter: Är inträde till attraktioner inkluderat?
- Guide: Kommer det att finnas en guide?
- Transport: Ingår det några researrangemang i denna aktivitet?
Vad ingår inte?
För att ta reda på vad som inte ingår i din aktivitet, kontrollera om det finns något som är markerat med ett rött kryss i avsnittet "Ingår". Dessa undantag hjälper dig att förstå vad som kan behöva ytterligare planering, till exempel:
- Mat och dryck
- Personliga utgifter
- Valfri dricks
För en detaljerad förklaring av vad du kan förvänta dig under din aktivitet, inklusive stopp och viktiga höjdpunkter, läs aktivitetens "Beskrivning".
Om du redan har bokat en aktivitet och behöver mer specifik information eller hjälp som inte täcks av aktivitetens beskrivning, kontakta aktivitetsarrangören. Du hittar deras kontaktuppgifter på din voucher eller i bokningsinformationen i GetYourGuide-appen.
För att se hur lång en aktivitet är, se avsnittet "Om aktiviteten" på aktivitetssidan. Aktivitetens längd visas tydligt, inklusive eventuell restid om den ingår i aktiviteten.
Typer av aktiviteter och deras tidsinformation
- Aktiviteter med fast tid: för aktiviteter som guidade turer eller dagsutflykter är varaktigheten vanligtvis fasta - dessa aktiviteter har angivna start- och/eller sluttider
- Aktiviteter med flexibel tid: för flexibla alternativ som stadskort, hop-on-hop-off-turer eller tidsbestämda entrébiljetter anges en giltighetsperiod i stället för en fast varaktighet - detta anger den tidsram inom vilken du kan använda din biljett
För aktiviteter med tidsbestämt inträde finns detaljerad information om inträde i avsnittet "Viktig information" eller direkt på din biljett/voucher.
För att ta reda på när en aktivitet startar eller för att se dess öppettider:
- Välj ett datum för aktiviteten
- Klicka på "Kontrollera tillgänglighet" för att se starttiderna eller de timmar under vilka aktiviteten pågår
Om du redan har slutfört din bokning kommer alla dessa uppgifter, inklusive starttid och varaktighet, också att anges på din GetYourGuide-voucher.
Innan du bokar en aktivitet med GetYourGuide är det viktigt att du läser igenom de specifika krav och begränsningar som kan gälla. För att säkerställa att du kommer förberedd till en aktivitet och att den är lämplig för dig, kontrollera avsnittet "Viktig information" på aktivitetens sida:
- Glöm inte att ta med: listar föremål som du antingen måste ta med eller som rekommenderas
- Inte tillåtet: föremål som du inte får ha med dig under aktiviteten och/eller kläder eller uppföranden som inte är tillåtna.
- Inte lämplig för: identifierar eventuella specifika personer som kanske inte är lämpliga för aktiviteten, t.ex. personer över eller under en viss ålder, gravida kvinnor eller personer med vissa hälsoproblem
- Om denna aktivitet: visar om aktiviteten är tillgänglig för rullstolsanvändare, vilket indikeras av en ikon för "rullstolsanpassad" - om denna ikon saknas är aktiviteten för närvarande inte anpassad för rullstolsanvändare
Eventuell ytterligare information hittar du i avsnittet "Viktig information".
Om du inte hittar informationen du behöver och redan har bokat aktiviteten, kontakta aktivitetsarrangören. Deras kontaktuppgifter finns på din voucher eller i bokningsinformationen i GetYourGuide-appen.
Du hittar beskrivningen av resplanen och hållplatserna längs rutten på aktivitetssidan under sektionen "Beskrivning". Om du är på vår webbplats, klicka på "Läs mer" för att se hela texten. Om du använder vår app klickar du på "Läs hela beskrivningen" för att se denna information.
Observera att det inte är möjligt att ändra eller skräddarsy en resplan.
Covid-19 – allmänna resebegränsningar:
Eftersom lokala hälso- och inträdeskrav ofta ändras rekommenderar vi att du kontrollerar officiella bestämmelser på myndigheternas webbplats(er) för din destination för senaste info om: nedstängning, vaccin, karantänregler, PCR-test etc.
Aktivitetsspecifika covid-19-åtgärder:
Om du redan har bokat aktiviteten kan du se aktivitetsspecifik covid-19-information på din voucher.
Om du inte kan hitta den information du behöver och redan har bokat aktiviteten, kontakta aktivitetsarrangören för lokal information om restriktioner. Du kan även hitta deras kontaktuppgifter på din voucher.
GetYourGuide erbjuder både privata och allmänna aktiviteter. Privata aktiviteter är privata för dig och/eller för din grupp och ingen annan kommer att följa med. Allmänna aktiviteter är öppna för ett visst antal personer att delta. För att ta reda på om andra personer kommer att delta i aktiviteten, kontrollera om den är privat eller allmän.
När du anger din destination eller attraktion i sökfältet på vår webbplats ser du en lista med aktiviteter. Om en aktivitet är märkt "Privat rundtur" eller "Privat grupp" kommer inga andra personer att delta. Vår webbplats listar även alternativ för "Privat grupp" i sektionen "Om aktiviteten".
Aktiviteter kan även erbjudas som både privata och allmänna turer beroende på vilket alternativ som är bokat. I detta fall kommer sektionen "Om aktiviteten" visa "Privat grupp tillgänglig". Oavsett om du bokar på vår webbplats eller app, ser du vilket alternativ som erbjuds som en privat rundtur i början av bokningsprocessen.
Om aktiviteten inte nämner "Privat tur", är det säkert att anta att det kommer att finnas fler än bara du och/eller ditt sällskap på aktiviteten.
Antalet personer på en offentlig tur varierar och gruppens storlek bestäms av aktivitetsarrangören. Vissa aktivitetsarrangörer anger den möjliga gruppstorleken för en offentlig tur i avsnittet "Om aktiviteten" på aktivitetens sida eller i listan över resealternativ när du lägger till en aktivitet i din kundvagn.
Om du inte hittar informationen du behöver och redan har bokat aktiviteten, kontakta aktivitetsarrangören. Deras kontaktuppgifter finns på din voucher eller i bokningsinformationen i GetYourGuide-appen.
För att se om du kan ta med ditt husdjur (t.ex. hund) på aktiviteten, se avsnittet "Inte tillåtet" och/eller "Viktig information"-sektionen på aktivitetssidan.
Om ingen husdjurspolicy anges på vår webbplats/app och du redan har bokat aktiviteten, kontakta aktivitetsarrangören. Deras kontaktuppgifter finns på din voucher eller i bokningsinformationen för aktiviteten i GetYourGuide-appen.
För att se om mat och/eller dryck ingår i din aktivitet, kontrollera avsnittet "Ingår" eller "Viktig information" på aktivitetssidan.
För vissa aktiviteter är lunch eller middag tilläggsalternativ och kan väljas antingen som tillval innan aktiviteten läggs till i kundvagnen eller som tillägg i kassan.
Om du vill specificera kostbehov (vegetariskt, veganskt, glutenfritt, etc.) och inte blev ombedd att göra det under bokningsprocessen eller behöver ytterligare information, kontakta aktivitetsarrangören. Deras kontaktuppgifter finns på din voucher eller i bokningsinformationen i GetYourGuide-appen.
När din bokning har bekräftats får du en GetYourGuide-voucher skickad till din e-post och/eller direkt i GetYourGuide-appen. För vissa attraktioner skickar vi aktivitetsarrangörens biljett till dig istället (se mer information om biljetter i artikeln 'Biljettaktivering och giltighet').
Din voucher är ditt pass för att få tillgång till din aktivitet. Den innehåller:
- Bokningsinformation: datum, tid och plats där din aktivitet börjar (upphämtning eller mötesplats)
- Vad du ska ta med: en lista över saker du bör ta med för att njuta av din aktivitet eller vad du ska lämna hemma
- Avbokningsregler: information om hur du avbokar eller ombokar din bokning om det skulle behövas
Du hittar också din bokningsreferens och en PIN-kod på vouchern som du behöver om du vill avboka eller boka om. Om du skulle ha några frågor eller behöva hjälp med din bokning är både aktivitetsarrangörens och GetYourGuides kontaktuppgifter inkluderade på vouchern.
De flesta aktivitetsarrangörer accepterar både mobila och utskrivna vouchers.
Om en aktivitetsarrangör endast accepterar utskrivna vouchers visas ikonen "Utskriven voucher krävs" i avsnittet "Om aktiviteten" på aktivitetssidan.
Om du redan har bokat aktiviteten och utskriven voucher krävs hittar du informationen på din voucher.
De flesta av våra aktiviteter erbjuder omedelbar bekräftelse och skickar automatiskt en voucher via e-post direkt efter köpet. Denna voucher kommer från "do-not-reply@getyourguide.com", så se till att kontrollera din skräppostmapp ifall vårt e-postmeddelande hamnar där. Om du har skapat ett GetYourGuide-konto kan du också komma åt din voucher direkt från bokningssidan på webbplatsen eller appen.
För vissa aktiviteter måste vi vänta på bekräftelse från aktivitetsarrangören. Om detta gäller för din aktivitet skickar vi din voucher inom 48 timmar efter ditt köp. Du kan se om din valda aktivitet ger omedelbar bekräftelse genom att kontrollera sektionen "Om denna aktivitet" på aktivitetssidan.
Få tillgång till din mobila voucher
Följ dessa enkla steg för att se din voucher på din mobila enhet:
- Öppna GetYourGuide-appen och klicka på fliken "Bokningar" längst ner på skärmen
- Om du inte ser din bokning direkt klickar du på "Importera din bokning"
- Ange din e-postadress och klicka på "Skicka kod" så skickar vi en verifieringskod till din e-post
- Ange denna kod i appen för att få tillgång till din bokning och mobila voucher
Problem med att komma åt din voucher?
Om det fanns ett misstag i den e-postadress du angav vid bokningen eller om du har problem med att komma åt din voucher, kontakta oss via kontaktformuläret som är länkat nedan. För omedelbar hjälp kan du även ringa eller chatta med oss - du hittar våra kontaktuppgifter längst ner på denna sida.
För vissa aktiviteter måste GetYourGuide-vouchern bytas ut mot en biljett innan du påbörjar din aktivitet.
Innan du bokar
Besök avsnittet "Om aktiviteten" på aktivitetssidan. Om aktiviteten kräver att du löser in din voucher kommer det att stå under "Viktig information" eller "Mötesplats". I detta avsnitt kommer det då stå att "vouchers måste bytas ut mot biljetter"
Bläddra ner till avsnittet "Mötesplats" på aktivitetens sida för att hitta detaljerad information om platsen och stegen att följa om en inlösning av vouchers krävs.
Efter bokning
Titta högst upp på din voucher där det tydligt står: "Detta är inte en biljett. Denna voucher måste bytas ut innan du påbörjar din aktivitet." Detta är en viktig påminnelse om att ytterligare åtgärder krävs av dig för att byta ut vouchern vid ankomst.
För detaljerad information om var och hur du byter ut din voucher mot en biljett, se:
"Mötesplats": detta avsnitt på din voucher anger den specifika plats där du kan byta ut din voucher
"Viktigt": detta avsnitt finns också på din voucher och kan innehålla ytterligare nödvändig information om processen för utbyte av voucher, till exempel när du ska byta och de dokument du kan behöva ta med dig
När din bokning är bekräftad får du en GetYourGuide-voucher antingen i din e-post eller direkt i GetYourGuide-appen (se mer information om vouchers i artikeln 'Bokningsbekräftelse och voucher').
För vissa attraktioner skickar vi dig den faktiska biljetten direkt från aktivitetsarrangören. Denna biljett är redo att användas vid attraktionen och behöver inte bytas ut.
Giltigheten för en biljett - vilket inkluderar hur länge du kan använda biljetten (t.ex. det specifika datumet, flera dagar eller inom en viss tidsram efter köpet) - kan ses före eller efter bokningen.
Innan du bokar
För att kontrollera när biljetten är giltig, gå till avsnittet "Om biljetten" eller "Viktig information" på aktivitetssidan. Mer information om var du kan aktivera din biljett finns i mötesplatsbeskrivningen.
Efter bokning
Vi skickar dig allt du behöver veta om hur du använder din biljett och när biljetten är giltig i ett bekräftelsemeddelande efter bokningen. Du kan också hitta denna information under Bokningar i GetYourGuide-appen.
"Mötesplats" är den plats dit du måste gå i början av aktiviteten.
Innan du bokar
Information om mötesplatsen finns under avsnittet "Mötesplats" i informationen om aktiviteten. Mötesplatsen för en aktivitet kan bero på vilket alternativ som valts (t.ex. kan turer som genomförs på engelska ha en annan mötesplats än turer som genomförs på italienska).
Efter bokning
Du kan hitta den exakta adressen och information om mötesplatsen på två ställen:
- Bokningsöversikt: den här sidan ger en omfattande översikt över din bokning, inklusive var du ska ta dig i början av din aktivitet
- Din voucher: för specifik information, se avsnittet "Mötesplats" på din voucher som du får via e-post eller kan se i GetYourGuide-appen
Om du fortfarande är osäker på mötesplatsen eller har andra frågor är det snabbaste sättet att få svar att kontakta aktivitetsarrangören direkt. Du hittar deras kontaktuppgifter på din voucher eller i bokningsinformationen i GetYourGuide-appen.
Under bokning
När du bokar en aktivitet som inkluderar möjlighet till upphämtning kommer du antingen att bli ombedd att ange din upphämtningsplats eller så kan du välja från en lista med platser som tillhandahålls. Beroende på hur den aktiviteten fungerar, ange din adress eller välj den plats som fungerar bäst för dig.
Efter bokning
Om du inte angav upphämtningsplatsen vid bokningen eller vill ändra den senare är det enkelt att uppdatera. När din bokning är klar skickar vi dig en påminnelse via e-post med en länk till din GetYourGuide-bokningssida. Du kan enkelt uppdatera eller lägga till din upphämtningsadress på den här sidan.
Om du har några frågor om upphämtningsprocessen eller behöver ytterligare hjälp, kontakta aktivitetsarrangören. Du hittar deras kontaktuppgifter på din voucher eller i bokningsöversikten i GetYourGuide-appen.
Innan du bokar
För att kontrollera en aktivitets upphämtningsalternativ innan du bokar, gå till sektionen "Om aktiviteten" på aktivitetssidan. Om aktivitetsarrangören erbjuder en upphämtningstjänst ser du en "Upphämtning ingår"-ikon samt upphämtningsområdet. Om ikonen saknas har aktiviteten en mötesplats (info om detta hittar du längst ner på aktivitetssidan) och upphämtning från enskilda platser erbjuds inte.
Efter bokning
Om du redan har bokat aktiviteten kan du hitta info om upphämtning på din voucher. Här ser du om aktivitetsarrangören hämtar dig vid aktivitetens starttid eller om de kommer att kontakta dig för att informera om tiden för upphämtning.
Mötesplatsen är dit du måste ta dig i början av din aktivitet. För aktiviteter som inkluderar transport är upphämtningsadressen den plats där du måste vara på för att starta aktiviteten och avlämningsaddressen den plats där aktiviteten kommer att avslutas.
Ändra mötesplatsen
Ändring av mötesplatsen för en aktivitet sker efter aktivitetsarrangörens gottfinnande och kan inte garanteras. Om du vill begära en ändring av någon av dessa platser, kontakta aktivitetsarrangören direkt. Du hittar deras kontaktuppgifter i bokningsinformationen för din voucher i GetYourGuide-appen.
Om aktivitetsarrangören samtycker till din begäran om att ändra mötesplatsens plats kanske denna ändring inte återspeglas på din GetYourGuide-voucher eller bokningsöversikt.
Ändra mötesplats, upphämtnings- eller avlämningsadress
Det är för närvarande inte möjligt att ändra plats från GetYourGuide-appen. För berättigade aktiviteter kan du ändra upphämtningsadressen direkt på bokningssammanfattningssidan på GetYourGuide-webbplatsen. Följ dessa instruktioner för att ändra adressen:
- Gå till "Bokningar"
- Leta upp den bokning du vill ändra och klicka på "Visa detaljer"
- Klicka "Visa bokningsöversikt"
- I avsnittet "Upphämtningsinformation" klickar du på "Ändra"
- Ange den nya upphämtningsadressen eller välj en av de tillgängliga adresserna
- Klicka på "Spara"
Om du kommer för sent till mötesplatsen eller upphämtningsplatsen, ring aktivitetsarrangören. Du hittar deras telefonnummer på din voucher både i din e-postbekräftelse och i avsnittet Bokningar i GetYourGuide-appen. Tryck på "Bokningsinformation" och bläddra ner till avsnittet "Frågor om din aktivitet?".
Om aktivitetsarrangören inte svarar kan du kontakta oss via telefon eller chatt. Du hittar våra kontaktuppgifter längst ner på denna sida.
Du kan hitta platsen för mötesplatsen (där din tur börjar) på din GetYourGuide-voucher. Du hittar vouchern antingen i bekräftelsemeddelandet eller i under Bokningar på GetYourGuide-webbplatsen eller appen.
Hitta mötesplatsen på bekräftelsemeddelandet
- Gå till avsnittet "Att göra på aktivitetsdagen" i e-postmeddelandet
- Klicka på den adress som länkas under "Vart du ska" för att öppna Google Maps med exakta anvisningar till mötesplatsen
Hitta mötesplatsen på webbplatsen
- Klicka på ikonen "Bokningar" längst upp till höger på skärmen
- Klicka på "Visa detaljer" på din aktivitet
- Klicka "Visa bokningsöversikt"
- Under avsnittet "Hur du tar dig dit" ser du information om mötesplatsen, inklusive den exakta adressen
Hitta mötesplatsen i appen
- Klicka på Bokningar längst ner på appskärmen
- Tryck på "Mötesplats" på din aktivitet - den exakta adressen visas tillsammans med en visuell karta över platsen
- Tryck på knappen "Få vägbeskrivning" för att öppna Google Maps (dessutom Apple Maps eller Waze på iOS) för att starta vägbeskrivningen till mötesplatsens adress
Om du fortfarande inte kan hitta mötesplatsen är det snabbaste sättet att få hjälp att ringa aktivitetsarrangören. På fliken Bokningar i appen trycker du på "Mötesplats." Tryck sedan på "Kan du inte hitta mötesplatsen?" och välj "Ring din aktivitetsarrangör."
Om aktivitetsarrangören inte svarar kan du kontakta oss via telefon eller chatt genom att välja något av dessa alternativ under "Kan du inte hitta mötesplatsen?" eller genom att använda kontaktformuläret längst ner på denna sida.
Om du inte ser chauffören eller guiden, kontrollera följande:
- Se till att du är på rätt mötesplats eller upphämtningsplats vid rätt tidpunkt - den här informationen finns på din voucher både i ditt bekräftelsemail och i avsnittet Bokningar i vår app
- Kontrollera telefonnumret och e-postadressen du angav när du bokade för att se om aktivitetsarrangören har försökt kontakta dig.
- Eftersom din guide eller chaufför inte alltid bär kläder som är GetYourGuide-märkta ska du även hålla utkik efter aktivitetsarrangörens namn. I vår app trycker du på "Bokningsinformation" och bläddrar ner till "Frågor om din aktivitet?"
Ring aktivitetsarrangören om du fortfarande inte kan hitta din guide eller chaufför. Telefonnumret finns under deras namn på vouchern. I vår app trycker du på "Bokningsinformation" och bläddrar ner till "Frågor om din aktivitet?"
Om aktivitetsarrangören inte svarar kan du kontakta oss via telefon eller chatt. Du hittar våra kontaktuppgifter längst ner på denna sida.
Om din aktivitet inkluderar souvenirer (t.ex. foton eller videor) som du köpt på plats men inte fått än, eller om du tappade bort något under aktiviteten, rekommenderar vi att du kontaktar aktivitetsarrangören. Deras kontaktuppgifter finns på din voucher eller i bokningsinformationen för aktiviteten i GetYourGuide-appen.
Du kan omedelbart ändra datum och/eller tid för en bokning genom att lägga till din bokningsreferens och PIN-kod i verktyget nedan. Du hittar båda på din voucher eller din bokningsbekräftelse via e-post.
Det är däremot inte alla bokningar som kan ombokas. Se din voucher för mer information.
Om du vill lägga till fler personer i din aktivitet måste du skapa en ny bokning för de extra deltagarna. Vi säkerställer säkerheten för din transaktion genom att kryptera dina betalningsuppgifter under bokningsprocessen, vilket innebär att vi inte kan ändra en befintlig bokning för att lägga till fler personer.
Alternativt kan du avboka din bokning och boka om med korrekt antal deltagare. Innan du avbokar bör du kontrollera bokningens avbokningsregler och se till att aktiviteten är tillgänglig för det nya antalet deltagare.
Om du vill ta bort deltagare från din bokning kan du använda verktyget nedan där du fyller i din bokningsreferens och PIN. Du hittar båda på din voucher eller din bokningsbekräftelse via e-post.
Tänk på att kontrollera din aktivitets avbokningspolicy. Vissa bokningar kräver också ett minsta antal deltagare vilket betyder att aktiviteten kanske inte kan genomföras med ett lägre antal deltagare. Du hittar denna information i din bokningsbekräftelse via e-post eller i bokningsinformationen i GetYourGuide-appen.
(formuläret tar bort deltagare)För vissa bokningar behöver aktivitetsarrangören information från dig före din ankomst. Det kan handla om kostbehov, ålder eller en hotelladress.
Kontakta aktivitetsarrangören direkt om du behöver uppdatera deltagarinformation. Deras kontaktuppgifter finns på din voucher eller i bokningsinformationen i GetYourGuide-appen. Under fliken Bokningar trycker du på "Bokningsinformation" och bläddrar ner till avsnittet "Frågor om din aktivitet?".
För närvarande måste du avboka och omboka aktiviteten för att ändra typ av aktivitet eller tillägg (t.ex lägga till audioguide eller köföreträde).
Innan du påbörjar den här processen bör du kontrollera din aktuella boknings avbokningspolicy. Du hittar den här informationen i din GetYourGuide-bokningsbekräftelse via e-post eller i bokningsinformationen i GetYourGuide-appen.
När din bokning har bekräftats kan du kontakta aktivitetsarrangören direkt via telefon eller e-post. Denna information kommer att finnas på din GetYourGuide-voucher.
Både din och aktivitetsarrangörens e-postadress anonymiseras och e-postmeddelandena levereras via tillfälliga e-postadresser. Det betyder att du kan använda din vanliga e-postleverantör för att skicka och ta emot meddelanden från aktivitetsarrangören utan att arrangören ser din personliga e-postadress. All kommunikation till och från de tillfälliga e-postadresserna kommer att sparas så att vi kan hjälpa dig om det uppstår ett missförstånd eller oenighet.
Observera att aktivitetsarrangörens tillfälliga e-postadress upphör att gälla 7 dagar efter din aktivitet. Om du fortfarande behöver hjälp kan du kontakta oss. Du hittar våra kontaktuppgifter längst ner på denna sida.
Omdömen är ett bra sätt att ge feedback till aktivitetsarrangörerna och hjälper andra resenärer att välja oförglömliga upplevelser.
Omdömen ska spegla din upplevelse under en aktivitet. Ditt omdöme är inte till för att utvärdera GetYourGuides bokningsprocess eller tjänst.
Vi skickar ett e-postmeddelande med en länk för att lämna ett omdöme dagen efter din aktivitet.
För att avboka din bokning inom ramen för avbokningspolicyn, använd verktyget nedan genom att lägga till din bokningsreferens och PIN-kod. Du hittar dem på vouchern i din e-post eller i bokningsinformationen i GetYourGuide-appen.
Du kommer att få återbetalningen direkt via samma betalningsmetod som du använde för bokningen. Observera att det tar minst 3-5 arbetsdagar innan beloppet syns på ditt kort/konto.
Se mer information om avbokning i artiklarna "Avbokningspolicy" och "Avbokningsbekräftelse" på denna sida.
I sällsynta fall blir aktivitetsarrangören tvungen att avboka din bokning. I sådana fall gör vi vårt bästa för att erbjuda ett alternativt datum eller aktivitet. Om inget alternativ är tillgängligt eller passar dig, avbokar och återbetalar vi självfallet din bokning.
Om du har fått en återbetalningsbekräftelse via e-post återbetalas beloppet för bokningen automatiskt till samma betalningsmetod som du använde för att boka aktiviteten. Beroende på vilken betalningsmetod som använts bör du se återbetalningen på ditt konto inom 3-5 arbetsdagar.
Om aktivitetsarrangören informerade dig direkt angående den inställda aktiviteten och du inte har fått ett e-postmeddelande från oss som bekräftar avbokningen, kontakta oss via formuläret nedan.
Om du avbokar en bokning bekräftar vi din avbokning via e-post. Kontrollera din skräppost om du inte får en bekräftelse på en gång.
Om du har ett GetYourGuide-konto kan du också bekräfta att din bokning har avbokats i din bokningssammanfattning eller på sidan Bokningar på webbplatsen. Om bokningen har avbokats kommer den att listas som avbokad.
I vår app trycker du på "Bokningar" och eventuella avbokningar kommer att listas under "Tidigare och avbokade bokningar".
Du hittar avbokningsreglerna för din bokning på din GetYourGuide-voucher eller i bokningsöversikten på webbplatsen eller i appen. Om du avbokade din bokning inom avbokningsreglerna kommer din återbetalning att behandlas automatiskt via samma betalningsmetod som du använde för att boka aktiviteten. Du bör se beloppet på ditt konto inom 3–5 arbetsdagar.
I samarbete med vår partner Companjon erbjuder vi två olika avbokningsalternativ som erbjuder dig större flexibilitet om du skulle behöva avboka. Avbokningsuppgraderingar ger dig möjlighet att avboka en bokning oavsett anledning under nämnda boknings täckningsperiod i utbyte mot ett utbetalningsbelopp, i enlighet med användarvillkoren.
När du bokar en aktivitet bestäms den tillgängliga avbokningsuppgraderingen av aktivitetens avbokningsregler och presenteras i kassan före ditt köp. För denna avbeställningsuppgradering kommer utbetalningsbeloppet och avbeställningsdatumet för när du kan avbeställa, plus eventuell ytterligare information, att inkluderas i din bokningsbekräftelse som skickas när köpet har slutförts.
Möjligheten att lägga till en avbokningsuppgradering är endast öppen för personer som befinner sig inom Europeiska ekonomiska samarbetsområdet (EES) eller USA vid bokningstillfället. Denna uppgradering erbjuds om din bokning uppfyller de kriterier som anges i de allmänna villkoren. Kom ihåg att du endast kan köpa uppgraderingen i kassan när du gör din bokning.
Du kan se användarvillkoren för avbokningsuppgraderingen i kassan eller i e-postmeddelandet med din bokningsbekräftelse som skickas efter ditt köp.
Om du behöver avboka din bokning hittar du mer information i artikeln 'Avboka bokning'.
Om du vill behålla din bokning men avboka avbokningsuppgraderingen måste du avboka bokningen och boka om aktiviteten utan att lägga till uppgraderingen.
Kontakta oss om du behöver ta bort en eller flera deltagare. Du hittar våra kontaktuppgifter längst ner på denna sida.
De flesta av våra aktiviteter erbjuder gratis avbokning upp till 24 timmar innan aktivitetens start. Detta betyder att du kan avboka upp till 24 timmar innan aktiviteten börjar för en full återbetalning.
Innan du bokar kan du kontrollera aktivitetens avbokningsregler i avsnittet "Om aktiviteten" på aktivitetens sida.
Du hittar mer information om din boknings avbokningspolicy på din voucher.
Beroende på aktivitetsarrangörens policy kommer din bokning att vara:
- Fullständigt återbetalbar: du får en full återbetalning om du avbokar i enlighet med avbokningspolicyn
- Delvis återbetalbar: du får en delvis återbetalning om du avbokar i enlighet med avbokningspolicyn
- Ej återbetalningsbar: ingen återbetalning kommer att ges om du bestämmer dig för att avboka
Du har också fler alternativ och ännu mer flexibilitet med en Avbokningsuppgradering. Se mer information i artikeln 'Avbokningsuppgradering'
Boknings- och betalningsprocessen måste slutföras antingen på vår webbplats eller i vår app. Betalning för aktiviteten kommer inte att accepteras på plats.
Du kan välja mellan flera olika betalningsmetoder:
- Kredit- eller betalkort (VISA, MasterCard, maestro, American Express, JCB och Discover)
- PayPal
- Google Pay
- Apple Pay
- Klarna
- SOFORT
- iDEAL
- Bancontact
- DotPay
- Vipps
- Blik
- Betala via bank
- TWINT
- MB way
- Mobilepay
De tillgängliga betalningsalternativen kan variera beroende på din valda valuta eller land. Du kommer att se alla tillgängliga alternativ under bokningsprocessen.
Observera att för vissa aktiviteter kan det tillkomma extra avgifter som ska betalas vid ankomst. Om det finns några förväntade avgifter kommer de att anges i avsnittet "Viktig informtion" på aktivitetens sida eller i din bokningsöversikt.
Vårt alternativ "Boka nu och betala senare" ger dig möjlighet att boka dina aktiviteter redan idag samtidigt som du kan betala vid ett senare tillfälle som passar dig bättre. Här följer en steg-för-steg-guide om hur detta betalningsalternativ fungerar:
- Välj din aktivitet och lägg till i din varukorg
- I kassan använder du alternativet Boka nu och betala senare för att boka
- Efter bokning får du en bokningsbekräftelse via e-post som säkrar din plats utan omedelbar betalning
- 72 timmar innan aktiviteten startar debiteras ditt registrerade kreditkort automatiskt
- Du kommer att få ett nytt e-postmeddelande med din voucher för aktiviteten
Du kan betala när som helst fram till 72 timmar innan din aktivitet börjar. Om du inte betalar tidigare kommer ditt kreditkort automatiskt att debiteras 72 timmar innan aktiviteten börjar.
Om du bokar flera aktiviteter samtidigt debiteras du på en och samma gång för allihop 72 timmar innan den första aktiviteten börjar.
Viktig information
- Aktiviteter måste bokas minst 72 timmar i förväg
- Presentkoder kan inte användas med denna betalningsmetod
- Aktiviteterna måste erbjuda gratis avbokning och ge omedelbar bekräftelse för att vara berättigade till "Boka nu och betala senare
- Innan du bokar, kontrollera avsnittet "Om den här aktiviteten" på aktivitetens sida för att se om den är berättigad till detta betalningsalternativ
Om du har flera bokningar i din varukorg och en av dem inte accepterar Boka nu och betala senare kommer du inte att kunna slutföra utcheckningen - köp denna aktivitet separat med en annan accepterad betalningsmetod.
När du är redo att slutföra din bokning med GetYourGuide kan du enkelt använda alla present- eller kampanjkoder du har för att få rabatt.
I det andra steget av kassaprocessen ombeds du att lägga till dina personliga uppgifter. På höger sida av denna sida ser du din "Bokningssammanfattning." Ovanför "Delsumma" hittar du en länk som säger: "Ange present- eller kampanjkod." Klicka på länken och lägg till din 12-siffriga kod och klicka sedan på "Lös in." Din delsumma kommer nu att återspegla prisändringen baserat på den kod du angav.
Om problem uppstår när du fyller i dina personliga uppgifter (namn, e-post, telefon), försök med följande:
- Dubbelkolla att du har angett alla dina personliga uppgifter korrekt och försök gå vidare till nästa steg igen
- Kontrollera att din enhet är ansluten till Wifi
- Försök med en annan webbläsare och/eller byt till GetYourGuide-mobilappen
- Lägg till aktiviteten på din önskelista och försök igen senare
Om problemet uppstår efter att du har angett dina betalningsuppgifter hittar du mer info i artikeln "Jag kan inte skicka in mina betalningsuppgifter. Vad gör jag?'
Om du får problem när du anger dina betalningsuppgifter(namn på kort, kortnummer osv.), försök med följande:
- Dubbelkolla att du har angett alla dina betalningsuppgifter korrekt och försök att betala igen
- Kontrollera att din enhet är ansluten till Wifi
- Försök med en annan webbläsare och/eller byt till GetYourGuide-mobilappen
- Välj en annan betalningsmetod
- Lägg till aktiviteten på din önskelista och försök igen senare
Om du försöker betala med kort: se till att ditt kort är auktoriserat för både online- och internationella köp. Du kan kontrollera detta antingen i dina nätbanksinställningar eller genom att kontakta din bank. Kontrollera också att din bank inte blockerar betalningen på grund av andra betalningssäkerhetsregler.
Om du har problem efter att ha angett dina personuppgifter se mer info i artikeln 'Jag kan inte skicka in mina personuppgifter. Vad gör jag?'
Om du avbokar din bokning inom avbokningsfristen återbetalas beloppet för bokningen automatiskt till samma betalningsmetod som du använde för att boka aktiviteten. Du bör se beloppet på ditt konto inom 3–5 bankdagar.
Om din bokning inte går som planerat eller om du är missnöjd med upplevelsen och vill begära återbetalning ska du använda formuläret nedan där du anger orsaken till din återbetalningsförfrågan. Återbetalningsbegäran utvärderas från fall till fall.
Om aktivitetsarrangören måste ställa in din bokning har du alltid rätt till full återbetalning. Om du avbokar din bokning inom avbokningsfristen återbetalas beloppet för bokningen automatiskt till samma betalningsmetod som du använde för att boka aktiviteten. Du bör se beloppet på ditt konto inom 3–5 bankdagar.
Om aktivitetsarrangören informerade dig direkt angående den inställda aktiviteten och du inte har fått ett e-postmeddelande från oss som bekräftar avbokningen, kontakta oss via formuläret nedan.
Behandlingstiden för din återbetalning beror på vilken betalningsmetod och valuta du använde.
För att se statusen för din återbetalning, använd verktyget nedan genom att ange din bokningsreferens och PIN-kod som finns på din GetYourGuide-voucher eller bokningssammandragssidan på webbplatsen. Om din återbetalning har betalats ut (gäller för de flesta betalningsmetoder) ser du ett ARN-nummer (Acquirer Reference Number) nedan. Din betalningsleverantör kan använda detta för att spåra återbetalningen.
Se till att du kontrollerar samma betalningsmetod som du använde när du bokade. Om du inte kan använda verktyget för att ändra bokningen kan du kontakta oss via formuläret nedan.
På GetYourGuide är vi fast beslutna att se till att du får det bästa värdet för dina upplevelser. Så här fungerar vårt erbjudande om "bästa prismatchning" för att garantera att du aldrig betalar mer än det lägsta priset som finns tillgängligt online:
Hur det fungerar
Vår prismatchningsgaranti gäller endast när du hittar exakt samma aktivitet som erbjuds online under identiska villkor. Dessa tillstånd inkluderar:
- Plats
- Antal deltagare
- Tillgänglighet
- Inkluderingar
Hur du gör ett anspråk
Om du hittar ett lägre pris någon annanstans, använd bara kontaktformuläret nedan för att skicka oss informationen.
Se till att bifoga en länk till den sida där aktiviteten erbjuds till ett lägre pris. Se till att priset, aktivitetens titel och aktivitetsarrangörens namn framgår. Vi kontrollerar om det lägre priset uppfyller våra policykriterier och, om tillämpligt, återbetalar vi prisskillnaden efter eget gottfinnande.
Vår prismatchning inkluderar inte rabatter du erbjuds på andra webbplatser.
Redo att skicka in ett anspråk? Använd vårt kontaktformulär här:
Att köpa ett GetYourGuide-presentkort är ett fantastiskt sätt att dela glädjen över resor och upptäckter med vänner och familj. Så här gör du för att enkelt köpa och personifiera ett presentkort:
Köpa ditt presentkort
- Gå till GetYourGuides webbplats
- Välj det belopp du vill ge - detta är helt anpassningsbart för att passa din budget eller för att ge en gåva till en specifik aktivitet
- Välj den valuta du vill att presentkortet ska utfärdas i genom att klicka på rätt valutasymbol högst upp på sidan
Du har möjlighet att inkludera ett personligt meddelande, vilket gör din gåva ännu mer speciell för den lyckliga mottagaren.
Om du vill ge en gåva till en specifik aktivitet finns det en direktlänk som du kan använda på aktivitetens sida på GetYourGuides webbplats. På höger sida av aktivitetens sida klickar du på länken "Ge bort som en gåva." Den här länken öppnar presentkortssidan på webbplatsen och din aktivitet kommer att fyllas i som ett alternativ att föreslå för presentkortets mottagare.
När du har köpt presentkortet skickas det via e-post och kan skrivas ut. Mottagaren kan sedan använda koden som anges på presentkortet för att boka en eller flera valfria upplevelser från vårt breda urval av aktiviteter.
Presentkorten är giltiga i 3 år från inköpsdatumet, vilket ger mottagaren gott om tid att planera sitt perfekta äventyr.
Använd verktyget nedan för att kontrollera det aktuella värdet på din presentkod och hur länge den är giltig. Förlängning av giltigheten är möjlig för presentkoder som löper ut om mindre än sex månader.
Det går inte att förlänga giltigheten för presentkoder utfärdade för företagsförmåner.
Du kan avprenumerera från våra marknadsföringsmejl genom att klicka Avprenumerera längst ner i mejlet eller genom att uppdatera dina kontoinställningar genom att följa instruktionerna nedan:
- Logga in på ditt konto som du hittar längst upp till höger.
- Välj Inställningar
- Välj Aviseringar om du använder en dator eller klicka på brevikonen om du använder webbläsare för mobil.
- Växla "E-post"-kategorierna från "På" till "Av" för alla avsnitt
- Välj "Spara" för att avprenumerera.
Obs: Det går inte att avprenumerera från kundrelaterade meddelanden. GetYourGuide använder fortsatt dina kontaktuppgifter för att skicka bekräftelsemejl och viktiga uppdateringar om dina bokningar osv.
Om du inte lyckas avprenumerera på ovanstående sätt eller fortsätter att få marknadsföringsmejl efter att du har avslutat prenumerationen, kontakta oss genom att använda formuläret nedan:
Du kan radera ditt GetYourGuide-konto och dina personuppgifter när som helst.
Skicka in en förfrågan om att radera dina uppgifter genom att fylla i kontaktformuläret nedan:
GetYourGuide är en digital marknadsplats där du kan boka guidade turer, upplevelser, utflykter och en mängd andra saker att göra på ditt nästa semester- eller helgäventyr. Vi samarbetar med utvalda aktivitetsarrangörer över hela världen. Det är aktivitetsarrangörerna som erbjuder aktiviteterna på vår hemsida och app.
Du kan boka din aktivitet online på vår hemsida eller i vår app. Vouchern skickas till dig via e-post.
Vi erbjuder en mängd oförglömliga reseupplevelser. Du kan välja mellan inträdesbiljetter, transfer, stadskort, guidade turer, hop-on hop-off-turer, vattenaktiviteter, dagsutflykter och flerdagsturer på tusentals destinationer runt om i världen.
Vi erbjuder inte resepaket, flygresor eller hjälp med visum. Boende får endast tillhandahållas som en del av flerdagarsaktiviteter.
Är du en researrangör eller organisatör? Kontakta oss via vår dedikerade hjälpsida.